דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ההבדלים בין טיפול זוגי לבין ייעוץ זוגי 

מאת    [ 10/03/2011 ]

מילים במאמר: 572   [ נצפה 2108 פעמים ]

בעבר אנשים חששו ללכת לקבל עזרה נפשית. נראה שמי שהלך לקבל עזרה היה צריך להגיע למקום של מצוקה גדולה מאוד. אפשר לומר שבמצב שכזה האדם נזקק לטיפול נפשי שבא לעזור לו מול המצוקה המתמשכת. את הסטיגמה הזאת ישנם זוגות שלוקחים לתוך הקשר הזוגי ומטיחים זה בזו אתה / את צריכים טיפול נפשי. טיפול זוגי יכול בהחלט להיות גם בעל סממנים של כניסה לעומק הבעיות הרגשיות. במהלך טיפול זוגי תעשה התבוננות עמוקה בילדות ובטראומות אשר משפיעות על הקשר הזוגי. טיפול זוגי אינו מחליף טיפול פסיכיאטרי או טיפול פסיכולוגי. טיפול זוגי יעסוק יותר בהשלכות הקושי הנפשי על המערכת הזוגית וייתן מענה לקושי האישי, אך יותר יתמקד בהתמודדות הזוגית. תוך כדי יעוץ זוגי יפגשו בני הזוג גם את הקשיים האישיים. במהלך ייעוץ זוגי היועץ יוכל לזהות קשיים רגשיים, אך עיקר תפקידו להוביל את בני הזוג לשיפור התקשורת והמיומנות הזוגית. יעוץ זוגי אינו מתיימר לטפל באדם, אלה להכשירו ולהגדיל את המיומנות שלו לתקשר, לשתף פעולה ולמצוא את הדרך ליצור זוגיות מוסכמת ומוצלחת.

טיפול משפחתי או אימון זוגי?

כיום כשנושא אימון אישי או אימון משפחתי נעשה נפוץ יותר, נוספת אלטרנטיבה למי שרוצה לקבל עזרה לשיפור הזוגיות שלו. אימון כשלעצמו מיועד לעבודה אישית ועבר הסבה והתאמה לעזרה לזוגות. אימון זוגי יתאים לזוגות בעלי גישה מעשית יותר המוכנים לזהות כלים יישומיים שיעזרו להם ולקחת אותם לביצוע כמשימות יומיומיות. אימון זוגי יברר את החלומות ואת המטרות אותם בני הזוג רוצים להגשים ביחד בזוגיות שלהם. ומשם במהלך אימון זוגי יתברר כיצד ליישם את הדברים ולקדם את אותן מטרות. טיפול משפחתי שבא לתת מענה לבני הזוג יהיה בעל אופי מעמיק יותר מבחינה רגשית. התהליכים בו ינגעו באירועי העבר המעצבים את האדם עצמו ואת הקשר הזוגי שלו. מאופיו של טיפול משפחתי הוא לראות את המערכת בכללותה ויושם דגש רחב יותר על ההורות וההתנהלות מול הילדים. טיפול זוגי יתאים למי שמוכן לעשות עבודת עומק רגשית יותר, לאלו שמתקשים להבין ולנוע לכיוון של שינוי ויישום ברמה המיידית. לאנשים משימתיים יותר אימון זוגי יכול להיות יותר מהיר ומאתגר עבורם. היתרון כאן הוא בשינוי מהיר, החיסרון של אימון זוגי הוא בהעדר תהליכים רגשיים עמוקים יותר אשר נחוצים ליצירת שינוי דפוסי התנהגות מקובעים.

טכניקות טיפול זוגי

טיפול זוגי מאופיין בגישות עבודה מגוונות. ישנן שיטות רבות והדגשים בהן שונים. טיפול זוגי יכול להראות כשיחה אצל פסיכולוג בהן מטפל זוגי בעיקר מקשיב ומקשיב לבני הזוג ונמנע כמעט לחלוטין מלהביע את דעתו. מטפלים בשיטת אימגו ישימו דגש על מהלך התקשורת הזוגית באמצעות תהליך איטי ויסודי המאפשר לבני הזוג להכיר זה את זו לעומק. טיפול זוגי יכול להשתמש בכלים מתחום הפסיכודרמה של משחק וחילופי תפקידים. במהלך טיפול זוגי ניתן להיעזר בקלפים טיפוליים, תנועה, מגע, כתיבה יחד עם טכניקות אימוניות הנכנסות יותר ויותר לעולם הטיפול. כיום השיטות הטיפוליות מאד מגוונות. בהכללה אפשר לומר שכל דרך טיפולית שמוכחת כעוזרת נחשבת ללגיטימית.

טכניקות ייעוץ זוגי

לעיתים נתקשה להבחין בין ייעוץ זוגי לתהליך של טיפול זוגי. כמובן שהעבודה הטיפולית תהייה מוגבלת בתהליך של ייעוץ זוגי. ייעוץ זוגי פועל מתוך הקשבה ואיסוף הנתונים אותם ימסרו בני הזוג. העבודה הפרטנית תהייה מצומצמת יותר. בסדרת מפגשים של ייעוץ זוגי רוב הפגישות יהיו בדרך כלל זוגיות ומיעוטן פרטניות. ייעוץ זוגי הינו בעל אופי חינוכי הבא ללמד את בני הזוג את אומנות התקשרות ואת מהות הקשר הזוגי. ייעוץ זוגי ישתמש בצורה אינטנסיבית במציאת ההסכמות שיניעו את בני הזוג לשותפות. ייעוץ זוגי מדגיש את המעורבות של בני הזוג בתהליך, כאשר העבודה היא סוג של עבודת צוות בא בני הזוג והיועץ ביחד מובילים את התהליך לעבר מטרה ידועה מראש. מטרה שהיא למצוא את הדרך לזוגיות מוצלחת המאפשרת לבני הזוג להרגיש טוב בקשר הזוגי.

ד"ר כרמי אומרו- מנהל מכון פתרונות. מומחה לתקשורת בינאישית, ייעוץ זוגי, טיפול זוגי ואישי, גישור גירושין, גישור עסקי, וסכסוכים בתחום המשפחה. פועל באמצעות גישות פילוסופיות ותרגומן לחיי היום יום, מרצה ומנחה סדנאות 0523-100-104




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב